سوالات متداول تعاون

1-مراحل تشکیل تعاونی به چه طریقی است؟

 1- مراجعه متقاضی تشکیل تعاونی به  اداره کل یا اداره تابعه شهرستانی و انتخاب سه نفر هیات موسس، تشکیل پرونده و تهیه طرح پیشنهادی .

2- بررسی طرح پیشتهادی توسط اداره تعاون، کار ورفاه اجتماعی محل سکونت

 3- در صورت مثبت بودن بررسی طرح و اخذ مجوز از دستگاه اجرایی مربوطه.

4- صدور موافقت نامه و اعلام به هیات موسس و انتشار آگهی دعوت اولین مجمع عمومی.

5-  دعوت از واجدین شرایط سمت هیات مدیره و بازرسی و افتتاح حساب و واریز مبلغ لازم التادیه سرمایه و برگزاری مجمع عمومی

6- تکمیل مدارک اولین مجمع عمومی و ارسال به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان مربوطه .

7- بررسی مدارک توسط اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان و ارسال به اداره ثبت شرکت ها .

8- صدور آگهی تاسیس شرکت تعاونی توسط اداره ثبت شرکت ها .

 2-چه مدارکی هیات موسس بایستی در بدو تشکیل تعاونی  ارائه نماید ؟

الف- تصویر شناسنامه و مدارک تحصیلی
ب- گواهی پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت
ج-
  برگ عدم سوء پیشینه

تبصره : کارکنان رسمی و پیمانی دولت با ارائه گواهی یا حکم کارگزینی از بند ب و ج معافند .

3-مراحل برگزاری کمیسیون ماده 5 چگونه است؟

1- تکمیل فرم ثبت نام نامزدین

2- ارسال فرم های ثبت نامی توسط هیات مدیره به ادارات تعاون ، کار و رفاه  اجتماعی و دبیرخانه کمیسیون

3- دعوت از اعضاء کمیسیون  توسط دبیر کمیسیون و تشکیل جلسه کمیسیون ماده 5

4- تصمیم گیری در رابطه با صلاحیت داوطلبان و همچنین رسیدگی به شکایات

5- ابلاغ تصمیمات کمیسیون به تعاونیها/اتحادیه/اتاق تعاون حداکثر تا 5 روز  قبل از برگزاری مجمع عمومی

 4- مراحل دریافت تسهیلات در حوزه تعاون چگونه است؟

  پس از درخواست شرکت تعاونی مبنی بر اخذ تسهیلات پرونده اعتباری همراه با مدارک ومستندات توسط اداره تعاون کار رفاه اجتماعی شهرستان  تشکیل و به  اداره کل ارسال  می گردد. کارشناسان اداره کل نیز پس از بررسی و اظهار نظر  و همچنین پس از رفع نواقص توسط متقاضی  طرح را جهت تصویب وتامین اعتبار به کمیته های اعتباری  مختلف معرفی می نماید .

مراحل :

_تشکیل پرونده

_بررسی و اعلام نظر

_طرح در کمیته

 _اعلام نتیجه به متقاضی

5-  چه مدارکی جهت دریافت تسهیلات حوزه تعاون لازم است؟

 1)     تقاضای کتبی تعاونی ها با ذکر (نوع درخواست ، مبلغ درخواست ، هدف از اخذ تسهیلات، ذکر تضمینات )

2)     ارائه کپی شناسنامه کارت ملی و کارت پایان خدمت اعضا هیئت مدیره ومدیرعامل

3)     ارائه اساسنامه و سایر مدارک ثبتی شرکت (آگهی تاسیس، شرکت نامه تقاضانامه آگهی روزنامه رسمی، ارائه آخرین تغییرات مربوط به مدیر عامل ، رئیس هئیت مدیره سرمایه ثبتی شرکت )

4)     برگزاری مجمع سالیانه و ثبت در سامانه نظارت جامع ،خود اظهاری بازرس و ثبت درسامانه جامع نظارت

5)     ارائه کلیه مجوزات تاسیس و یا بهره برداری و هرگونه مجوز قطعی و یا اصولی بسته به مورد فعالیت از سایر دستگا ه های اجرایی

6)      مجوزات آب و برق و گاز و محیط زیست (برای طرح های خارج از شهرک صنعتی)

7)     آخرین تراز (دو ماه قبل از درخواست) جهت طرحهای ایجادی و ارائه صورت های مالی و تراز سالیانه برای واحدهای موجود

8)     ارائه پیش فاکتور ماشین آلات ادوات ومواد اولیه و طرح توجیهی فنی و اقتصادی

9)     کپی اسناد مالکیت زمین محل اجرای طرح شامل سند سیم سرب یا قرارداد واگذاری زمین و اجاره نامه محل فعالیت به نام شرکت تعاونی (اجاره نامه می بایست با توجه به مدت زمان باز پرداخت تسهیلات و در دفتر خانه اسناد رسمی تنظیم گردد)

10) ارائه مدارک مالیاتی و بیمه ای شرکت تعاونی

11) در صورت داشتن بدهی ( نامه از بانک عامل جهت تعیین تکلیف )

 6- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چه حمایتی از طرح های تحقیقاتی می کند؟

 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  جهت دستیابی به اهداف خود در نظر دارد : از توان علمی دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی در رشته های مختلف استفاده نموده و همزمان نیاز های مطالعاتی این رشته ها برآورده نماید.

  از این رو طرح حمایت از پایان نامه های دوره های کارشناسی ارشد و دکتری و حمایت از انجام طرح های تحقیقاتی و انجام طرحهای تحقیقاتی با جامعه هدف تعاون را به عنوان راهکاری اثربخش در دستور کار خود قرار داده است . اهداف وزارتخانه در این زمینه ، استفاده از ظرفیت استادان و دانشجویان مستعد و علاقمند در زمینه های مرتبط با مبحث تعاون و همچنین بهره گیری از نظرات و تخصص آنها، توسعه همکاری های علمی و پژوهشی بین دانشگاه و وزارت متبوع ، هدایت و بهره برداری از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی را در راستای رسیدن به اهداف متعالی تعاون در کشور و استفاده از پتانسیل های قابل توجه محققین دانشگاهها می باشد .

 7-وظایف سالانه تعاونی در سامانه های مرتبط با بخش تعاون  چیست؟

عملیات مربوط به تعاونی ها در سامانه جامع نظارت :

الف-ثبت نام در سامانه جامع نظارت

ب- ورود کاربران تعاونی به زیر سامانه خود اظهاری به آدرس        :nezarat.mcls.gov.ir

ج- خود اظهاری پیشرفت فیزیکی تعاونی های در دست اجراء

د- ورود به زیر سامانه تغییرات تعاونی ها

¨    ثبت مجمع جدید  یا صورتجلسه هیات مدیره

¨    ورود اطلاعات اصلی مجمع

¨    انتخاب بازرس تعاونی  در سامانه به منظور دریافت کد کاربری برای ورود به سامانه

¨    اسکن و درج تصویر صورتجلسه مجمع و هیات مدیره در سامانه

¨    اسکن و درج تصویر آگهی تغییرات و روزنامه در سامانه

8- وظایف بازرس چیست؟

ورود به سامانه جامع نظارت

خود اظهاری قانونی بازرس( پاسخ به سوالات نظارت قانونی )